woensdag 30 november 2011

De noodzakelijke skills

Skill-Shimano haalde op wat overwinningen van Marcel Kittel na niet zo veel publiciteit. Dat werd goedgemaakt door de ploegnaam die lekker bekte. Waarom heeft de ploeg dan gekozen voor het onuitspreekbare 1t4i als nieuwe naam?



Het marketingdenken gaat steeds verder in het wielrennen. De merkenshirts bestaan natuurlijk al langer. Renners lijken al snel op fietsende reclamepanelen. Als ze weinig kans maken om aan de meet of op het podium hun sponsor te tonen, gaan ze mee in de ontsnapping van de dag om publiciteit te pakken. In de entourage van ploegen lopen een of meerdere PR-mensen rond. 


Mission statement
Wint Marcel Kittel in 2012 dankzij inspiration,
innovation, integrity, improvement of toch
dankzij zijn eigen skills, te weten snelle benen?
Ploegen heten tegenwoordig teams. Ze stellen ook interne regels op en leggen die vast in een charter. De meest ijverige ploegen, excuseer teams, leggen missie, visie en waarden vast in een mission statement. Bij Skill-Shimano wordt het helemaal te gek. Hun kernwaarden gebruiken ze als werktitel voor het team van 2012: 1t4i. Dat staat voor 1 team dat gedreven wordt door inspiratie, innovatie, integriteit en 'improvement'. Er zit dus heel wat achter die ene t en de 4 i's. 

Van Hooydonck diep ongelukkig met zijn shirt.


Heimwee
Was vroeger misschien beter? Afgaande op ploegnamen als Molteni, Flandria, Peugeot, Panasonic en PDM kun je stellen van wel. Ploegnamen die gegraveerd staan in de wielergeschiedenis. Meteen komt zelfs het juiste shirt voor ogen. Een tegenvoorbeeld is natuurlijk Superconfex met een goedkoep outfit om van te huilen. Wat Hedwig Van Hooydonck ook prompt deed.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten