vrijdag 30 september 2011

Condooms en halskettingen

We diepen niet opnieuw het verhaal van de peer van Pollentier op. We willen het hebben over aerodynamica.

Het minste detail wordt aangegrepen om de luchtweerstand te verminderen. Na de man met de hamer is de lucht immers de grootste vijand van de wielrenner. Wie snelheid wil maken, maakt zich zo klein mogelijk; vandaar dat renners zo diep liggen. Het zadel staat gemiddeld zo'n 10 cm hoger dan het stuur. Die positie is niet aan te raden voor ruglijders.

Vork
Niet alleen de renners, ook de fietsen leggen testen af in de windtunnel. Constructeur Ridley ontwikkelde een speciale voorvork met een spleet. Zonder in details te treden, die dient om de wind die het wiel maakt tijdens het draaien proper en zonder turbulentie af te voeren.


Druppel
Een ander merk dat prat gaat op aeronamisch design is Cervélo. Zij vertrekken vanuit het gegeven dat de lucht voor 80 tot 90% van de weerstand zorgt. De fiets vangt zo'n 10% van de wind. Alle beetjes helpen om te winnen en een aerodynamische fiets draagt zijn steentje daartoe bij. Ook weer zonder al te technisch te worden: alles wordt zo druppelvormig geconstrueerd.

Labo
De grootste freaks zijn de tijdrijders. Hoe minder weerstand, hoe meer de watts renderen. Greg Lemond was daarin de pionier. Hij reed als eerste een tijdrit met opzetstuur, een trucje dat hij afgekeken had van de triatleten. Het tijdrijden werd het laboratorium van de snelheidsduivels en de innovaties. Nieuwe materialen, vooruitstrevende constructies, ze worden het eerst door tijdrijders uitgetest. Hoge velgen, volle wielen, remmen die in het kader zijn ingewerkt in plaats van ervoor hangen: you name it, in een tijdrit wordt het getest.
 

Strak in het pak
Aerodynamische pakjes die niet flapperen en waar je met veel moeite in kruipt, een tijdrijder wringt zich er als tandpasta in een tube in. De overschoentjes zijn er niet tegen het opspattende water, maar om ook aan de voeten minder weerstand te hebben. Mark Cavendish ging in zijn drang naar snelheid tijdens het WK in Kopenhagen zo ver dat hij een condoomhelm opzette. 


... en toch
Renners doen er alles aan om zo min mogelijk 'drag' te hebben. Het gaat er echt maniakaal aan toe. Langs de andere kant laten ze halsketting bungelen, hun haren wapperen en ze rijden rond met ongeschoren baard. Kan iemand vertellen wat het nut dan nog is van al die aerodynamica?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten