maandag 27 augustus 2012

Climbing for life: Levanto trotseert de Galibier (deel 1)

Levanto, een berg van een sociale onderneming.
Stilletjes aan ontwaken de Wielerg@kken uit hun zomerslaapje. Wij excuseren ons alvast bij onze drie Spaanse volgers voor het links laten liggen van de Vuelta. Gelukkig komen de mensen van Levanto ons helpen om de prut uit onze ogen te wrijven, en hoe!: door de Col du Galibier te trotseren. Wij willen hen daarin ten volle steunen en brengen daarom verslag uit van hun belevenissen. Vandaag: deel 1.


De Galibier, een berg zonder meer.
Bron: climbbybike.com
"Ondernemerschap zit ons ‘sociale ondernemers’ in het bloed. Wie ons een beetje kent, weet dat we niet verlegen zitten om een nieuw avontuur. Zelfs een col krijgt ons niet klein.
Toch moet ik bekennen dat ik aanvankelijk mijn twijfels had over het plan om met zo’n 30 vrijwilligers de Galibier te trotseren. Sportief ben ik vooral van geest en fietsen is nooit mijn beste vaardigheid geweest. Bergen werk te verzetten dus, letterlijk.

Wat begon als een uit de hand gelopen grap, eindigde al snel in een aanstekelijk fanatisme: calorieën worden eerst geteld en dan pas gegeten, vrije tijd wordt in het trainingsschema gepland en fietsknooppuntenroutes worden streng met elkaar vergeleken.
En net daar vond de magie plaats, ergens in de buurt van knooppunt 3. In het wiel van mijn collega trapte ik mijn radicaalste radslag. De prachtige zonsondergang zette het prestatiebeest in mij in de schaduw en wat er overbleef was puur genieten:
-          Van de wind in je haren
-          Van de mooie omgeving
-          Van het rustgevende geluid wanneer mijn tubes het asfalt zoenen
-          Van de ontspanning na de inspanning

Bron: grinta.be
Deelnemen daar gaat het om, de anderen mogen winnen.
Ondanks deze omwenteling geef ik toe dat de angsthaas soms aan mijn hedonisme knaagt, want de verzuring, daar zie ik als een berg tegenop.

Gelukkig kan ik leunen op mijn collega’s. Zodra de ondernemer in mij het begeeft, staan zij klaar om het over te nemen:
-          Door de wind voor me weg te houden
-          Door hun laatste energiereep te delen
-          Door me uit te dagen en aan te moedigen
-          En zelfs door mijn banden op te pompen
Het staat dus als een spaak boven water, genieten zullen we! En als de berg niet naar Levanto komt, dan beklimt Levanto toch gewoon de Galibier?!"

Levanto neemt deel aan Climbing for Life, een fietsevent in de Franse Alpen op 1 september 2012, de topdag door de beklimming van de Col du Galibier. Dit ten voordele van de strijd tegen longziekten, Muco en Astma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten